PLEASE LIKE ME PAGE ON FACEBOOK

Selamatkah Produk Kecantikan Yang Anda Gunakan??

Assalamualaikum dan selamat pagi semua..

 OK lah dah lama tak kembali dengan post post yg baru dan segar..Baiklah utk post kali ini saya ingin bercerita sedikit tentang bahayanya produk yg mengandungi bahan kimia yg merosakn kulit.

Pernah lihat kulit yg menjadi seperti ini?



Bahaya !!! Anda tahu atau buat-buat tak tau?



Bila ada yang menegur atau menyarankan agar tidak menggunakan produk penggelupasan. Jawapan anda.. 


" Saya pakai ok je, tak ada apa-apa pun.. cantik je "

" Kawan saya pakai muka dia dah cantik dah sekarang ni.. "

" Itu je saya mampu beli "

Kebanyakan produk pemutih atau penggelupasan terdapat Merkuri , Laten dan Hydrokuinon. Anda boleh search sendiri maklumat di google malah di web-web kesihatan.



Kulit menjadi putih dalam masa yg singkat,kemudian bertukar merah dan pedih dan apabila berhenti menggunakan produk tersebut kulit seperti terbakar dan semakin gelap.

Baru baru ini kita semua dikejutkn dengan berita yg menjadi tajuk utama akhbar mengenai seorang wanita yang telah mengalami wajah yg terbakar akibat penggunaan produk kosmetik yg dibeli melalui internet.Kini telah pon menjadi trend kegilaan bagi kaum wanita terutamanya remaja utk membeli produk kosmetik secara online.Mengikut laporan drpd akhbar tersebut,ada yg mendakwa kulit mereka bagaikan terbakar,wajah menjadi sensetif dan tumbuh ruam yg mencacatkan muka.Mereka sebenarnya telah terperdaya dengan pelbagai 'testimoni pengguna' produk berkenaan.


Keratan akhbar Metro baru baru ini.



Pengguna produk kosmetik dinasihatkan berwaspada dengan produk kosmetik yang digunakan kerana kandungannya sangat merbahaya dan dikhuatiri boleh merosakkan kulit dan boleh memberi kesan kepada organ dalaman .Kandungan kosmetik ibarat bom jangka masa bagi mereka yang gemar menggunakanya kerana kebanyakannya mengandungi hydroquinone dan tetrinoin.Penyerapan hydroquinone dalam darah melalui kulit dalam kuantiti yg banyak menyebabkan sawan,pendengaran berdengung,pertuturan menjadi sukar di fahami,perasaan mual,lemas dan muntah ,kekejangan otot dan sakit kepala.

Kesan luaran pula kulit menjadi hitam,terutama jika terdedah kepada cahaya matahari,lebih sensetif dan mudah terluka,kering dan gatal serta menggalakkan kewujudan pigmentasi.Ia mengurangkan perlindungan kulit daripada pancaran cahaya ultaungu dan sinaran matahari berlebihan yg boleh mendedahkan pegguna kepada KANSER KULIT.

Begitu juga dengan kesan sampingan penggunaan tretinoin yg boleh menyebabkan kesan terbakar pada kulit,kulit mengelupas dan kekeringan ,jeragat hitam bertambah dan kulit menjadi sensetif kepada cahaya ultraungu.

Selain daripada 2 bahan kimia tersebut,kebnyakan produk kosmetik juga mengandungi plumbum dan merkuri 


Ini pula ialah warna krim pemutih beracun yg mengandungi merkuri.. kalau sape-sape ingat dulu masa dalam kelas kalau pegang termometer, cikgu suruh pegang elok-elok, bahaya kalau pecah sebab merkuri tu beracun, merbahaya untuk kita..tp orang sekarang tak takut, siap pakai direct lg kat muka...memanglah jd putih, kulit epidermis dah tak ada..memangla xde jerawat, mikrob yg singgah pun mati..T_T..cuba bandingkan krim korang dgn yg bermerkuri, 

Jom kita check ciri-cirinya kat sini:

1. Krim melekit. 

2. Krim tidak HOMOGEN (tidak menyatu & kasar) 

3. Bau kuat logam merkuri tapi ada yang menggunakan perfume kuat untuk menghilangkan bau logam merkuri tersebut.

4. Warna umumnya kuning untuk krim siang dan warna putih pearly bagi krim malam (berkilat seperti mutiara)- tapi tak semua yang berwarna kuning putih ada merkuri. Hanya yang berkilat sebab merkuri adalah logam jadi akan nampak berkilat.

5. Bila diusapkan pada kulit lengan terasa panas dan gatal.

6. Pada pemakaian awal menyebabkan iritasi pada kulit dan kemerahan bila terkena sinar matahari.

7. Kulit dapat berubah putih dalam waktu singkat (kurang 2 minggu, bergantung pada kadar kandungan merkuri, makin tinggi makin lebih cepat putih). Kalau produk yang sihat, kulit akan cerah (putih normal) tapi putih yang terhasil dari produk yang ada merkuri adalah putih pucat. 

8. Kulit licin dan tidak timbul jerawat, hal ini disebabkan lapisan kulit epidermis telah rosak, kulit dah tak ada protein & melanin (berfungsi untuk melindungi kulit dari radiasi sinaran matahari) juga sudah tidak berfungsi, sampaikan mikrob pun tak akan boleh hidup pada kulit yang telah tercemar dengan merkuri. Jerawat dalam keadaan normal adalah berfungsi sebagai indikator tahap kandungan protein di dalam kulit. Bila kita lupa nak bersihkan muka, jerawat akan keluar. Tapi pada kulit yang dah tercemar dengan merkuri, hal ini tidak terjadi lagi sebab struktur protein kulit telah berubah dan rosak.

9. Pori-pori mengecil & halus. Ini sebenarnya disebabkan lapisan kulit luar wajah kita telah nipis & tergores oleh logam merkuri so nampak pori-pori mengecil & halus. Cuba uji dengan keluar di bawah sinaran matahari, jika kulit rasa terbakar, gatal disertai kemerahan, maknanya positif kulit dah rosak. Ini disebabkan kulit wajah sudah tidak mendapat perlindungan dari melanin yang berfungsi melindungi wajah kita dari radiasi matahari. Jika anda guna produk yang selamat seperti Mary Kay, pemakaian siang hari selalunya menggunakan pelindung SPF. Jika keluar pada siang hari korang tak rasa iritasi seperti terbakar yang disertai rasa gatal.

10. Bila kulit dah tercemar dengan merkuri dan pemakaian dihentikan, akan timbul jerawat kecil-kecil disertai rasa gatal. kemudian akan timbul bintik-bintik hitam di bawah kulit ataupun merata di wajah.
Warna putih pada kulit wajah lama-kelamaan akan berubah menjadi abu-abu lalu selanjutnya kehitaman

11. Jika teruskan dapat menyebabkan kanser kulit, kerosakan ginjal & menyebabkan kematian.

12. Dapat melambatkan pertumbuhan, menyebabkan kecacatan & kematian pada JANIN.









Krim pemutih yg beracun  yg mengadungi merkuri


Di sini juga ade dikongsikan tentang kesan  buruk penggunaan produk kecantikan yg mengadungi bahan kimia berbahya 

:http://www.4utah.com/content/news/links_numbers/story/The-harmful-side-effects-of-your-beauty-products/d/story/Gdj-jhxo_0a48ihP83Gfew

1. DEA – affects fetus development (terkandung dalam sabun CPVE)
2. Parabens - may cause breast cancer (terkandung dalam krim)
3. Triclosan - may cause hormone disruption and antibiotic resistance
4. Fragrance – can cause allergic reactions/migraines/asthma

5. Mercury – can cause kidney, vision, hearing, nervous & immune system damage (maybe terkandung dalam krim)

Untuk list-list product yang anda patut elak, boleh rujuk :

 http://portal.bpfk.gov.my/index.cfm?&menuid=118&parentid=116



Antara kosmetik yg mengandungi bahan dilarang dan berbahaya



                          Sebahagian produk yg dipamerkan di salah sebuah hospital di Malaysia


Sejak melibatkan diri dalam bidang konsultasi kecantikan saya berpeluang menjumpai ramai wanita yg merupakan bekas pengguna produk-produk yg mengandungi bahan-bahan ini.Masih sgt kurang lagi kesedaran dalam diri masyarakt kita di Malaysia tentang bahaya menggunakan produk-produk ini.Apabila muka telah benar benar rosak barulah sibuk mencari produk yg selamat.Jika sudah terkena,terpaksalah bersabar semasa mendapat rawatan pemulilhan.Ibu bapa terutamanya pantaulah produk yg anak remaja anda gunakan.Di sebabkn zaman yg semakin canggih ini, golongan remaja terutamnya sgt mudah membeli produk produk yg merosakkan kulit ini kerana sgt cepat terpengaruh dgn testimoni dr penjual.Lebih lebih lagi ianya dijual dengan harga yg sgt murah.Kebanykan mereka sgt menginginkan kulit yg putih dalam masa yg singkat tanpa memikirkn kesan serius yg akan diterima kelak.



 Keratan Akhbar Metro baru baru ini.



Laburlah sedikit utk satu produk penjagaan kulit yg benar benar berkualiti dan selamt.Allah telah anugerahkan kita  semua kulit dan wajah yg begitu istimewa.Tidak perlu taksub hendak menjadi terlalu putih sehinggakan membahayakan diri sendiri dan tidak perlu menginginkan kulit yg cantik dlm masa yg sgt cepat.Produk semulajadi mungkin sperti Mary Kay mungkin mengambil sedikit masa,namun kesannya berpanjangan dan berkekalan utk jangka masa panjang.Fikir fikirlah sebelum anda menyapu sebarang  bahan ke wajah anda, dan tanyalah adekah ianya selamat,suci dan baik utk kesan jangka masa panjang.


Selain daripada produk penjagaan kulit, kosmetik yg anda pilih sekiranya mengandungi bahan kimia seperti merkuri,plumbum ,Tretinoin,Asid azelaik,Merkuri juga berpotensi merosakan kulit walaupun hanya sebatang lisptik atau sejenis foundation sahaja.Ini berbeza dgn produk kosmetik daripada Mary Kay yg hanya bersumberkan mineral dan tumbuhan.



:http://korokrima.blogspot.com/2013/07/jenama-produk-kosmetik-beracun-di.html



                                                                               Awas memilih produk kosmetik


Sebahagian pengguna yg pernah menggunakan produk yg mengandungi bahan kimia yg merosakkkn kulit dan sedang merawat kuit dgn produk daripada Mary Kay..






Bagi anda yg masih ragu ragu tentang penggunaan produk yg sedang anda gunakan serta berminat utk mengetahui dengan lebih lanjut ataupun mahu mencuba produk Mary Kay yg sememangnya selamat dan sgt sihat utk kulit,anda boleh menghubungi saya.Produk yg telah pun berada 51 tahun di pasaran antrabangsa ini melakukan dan melalui lebih kurang 300 000 kajian dan penyelidikan setiap tahun sebelum ia dikeluarkan bagi memastikan ianya benar benar,selamat dari segi mutu ,kualiti dan hasilnya kepada pengguna dan menepati piawaian antrabangsa.Selain dari itu Mary Kay melibatkan pakar kulit,oftamolagi,pakar dermatologi ,saintis dan profesional perubatan dalam kajian penghasilannya..

Kesemua produk Mary Kay telah diiktiraf selamat . Di sini saya sertakan sebahagian senarai produk Mary Kay yang jumlahnya melebihi 300 produk yang telah di wartakan selamat oleh Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan. Di sertakan sekali no pendaftaran produk. Pilihan di tangan anda. Anda hanya mempunyai 1 pilihan.. Antara menyayangi diri anda kerana kulit anda hanya ada 1 tiada gantinya..mari hubungi sy utk menyelamatkn kulit anda.



Pilih yang berkualiti,pilih yg selamat,Pilihlah Mary Kay ;)

FATIN HANANI SULAIMAN
Profesional Independent Beauty Consultant Mary Kay
Call/SMS/WhatsApp
012-755 6577

E-mail : fhanani2407@gmail.com

35 comments:

  1. saya memang sedang mencari produk muka yang selmat muka saya ada sedikit jeragat dan saya berumur 26 tahun..
    pengalaman saya yang lepas sy menggunakan sf beauty
    selepas pd produk dia dikatakan ada bahan terlarang sy stopkan penggunaan tapi memang krim siang dia melekit dan krim malam wrna putih berkilat jugak melekit sekaang sy hanya menggunakan sabun pencuci giffarine..dah tak tahu utk cari produk mana

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok kalau ingin saya bantu untuk melihat keadaan kulit dan memberikan konsultasi saudari boleh terus menghubungi saya 012 7556577.insha allah saya akan bantu semampu nya .

      Delete
  2. Mary kay ada jual di mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh dapatkn dari saya,Perunding Bebas Kecantikan Mary Kay

      Delete
  3. Sekarang ni memang banyak produk tiruan.. Produk packing semula..

    ReplyDelete
  4. Mohon share ;)
    -ROHASIDAH ROSLAN-
    *bkn Rohasisah..hihi

    ReplyDelete
  5. Mohon share ;)
    -ROHASIDAH ROSLAN-
    *bkn Rohasisah..hihi

    ReplyDelete
  6. Tp produk mary kay ada paraben....adkh ia x bhya n msih slmt dgunakn....mohn pncerahn sbb sy pngguna stia lipstk mary kay

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mary Kay produk yang selamat..ia adalah produk yang diiktiraf oleh WHO(world of health organization).Skin Cancer Foudation.boleh buka web site nya untuk check dgn lebih details :)

      Delete
  7. Replies
    1. Mary Kay adalah produk yang selamat yang bebas dari bahan kimia berbahya..Mary Kay adalah produk yang diiktiraf oleh WHO (world of health organization) dan Skin Cancer Foundation..Boleg rujuk web site dua pertubuhan antaraangsa untuk maklumat lanjut

      Delete
    2. Ada produk mary kay yg ada paraben. Antaranya moisture renewing softener. Plz check.

      Delete
  8. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  9. sedihnye tgok dorg . muka aq pakai masker kunyit serbuk nak goreng ikan atau ayam tu je . elok je . x yh pakai produk produk ni eeeee ... berbahaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. elok semasa muda mungkin..kulit tetap perlukan penjgaan yang rapi :)

      Delete
  10. saya nak tanya.. for second opinion.. say adah guna produk MK since JUlu 2016 .
    bermula dgn set botanical ..dan sekarg time wise cleanser . gel dan night serum time wise. xpi kulit saya masih kusam dan hitam. dah almost give up. BC saya kata its normal sbb MK ambik masa nak pulih but its been almost 7 months.. opinion please

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam.Fadzie boleh terus refer pd ur BC dan tanyakan kepadanya apa yang anda rasa skrg.JIka ada sbrng maslah boleh juga pm saya.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. saya guna mary kay lebih dari 6 tahun...
      saya sangat yakin dengan kualiti produk..anda baru guna 3 bulan?plz refer pada ur beuaty consultant..mesti ikut consultation yang betul bila pakai mary kay..baru akan dapat hasil yang maksima..:)

      Delete
  11. Sy pun sama gak. Makin menari2 jerawat tumbuh semenjak guna Mk.Bc sy cadangkan sy guna botanical cleanser f2, hydration yg purple color ngan timewise foundation ivory5. Sebenarnya sesuai ke sy guna 3brg ni memandangkan kulit jenis minyak ngan ada jerawat? Dah mau 2bln sy pakai tp x nampak sbrg pkembangan malah makin jadi2 jerawat tumbuh. Besar2 pulak tu. Tlg bantu yeh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. bagi masa pada skin...dan rujuk pada ur beuaty consultant :),,mary kay bukan product instant..:)

      Delete
  12. Sy pun sama gak. Makin menari2 jerawat tumbuh semenjak guna Mk.Bc sy cadangkan sy guna botanical cleanser f2, hydration yg purple color ngan timewise foundation ivory5. Sebenarnya sesuai ke sy guna 3brg ni memandangkan kulit jenis minyak ngan ada jerawat? Dah mau 2bln sy pakai tp x nampak sbrg pkembangan malah makin jadi2 jerawat tumbuh. Besar2 pulak tu. Tlg bantu yeh.

    ReplyDelete
  13. Boleh dapatkan konsultasi dengan perunding bebas kecantikan yg anda beli dr nya..Apabila memakai Mary Kay,yang paling penting adalah sesi konsuktasi nya..bg saya anda telah mebuat keputusna yang sgt bijak,selebihnya gunakan peluang yang ada utk terus mendapatkn khidmat perunding bebas kecantikan anda..Jika mahu maklumat lanjut boleh terus whatsapp saya :)

    ReplyDelete
  14. Nak guna produk kecantikan kena study dulu apa bhn2nya. Tak boleh terlalu obses nak cantik dan putih dengan cepat semata2..

    ReplyDelete
  15. Kat mana boleh tengok bahan2 yg terdapat dlm krim produk mary kay ye? Ingt nak try jgk. Tp mcm ade ragu2 sikit. Boleh bagi link tak.

    ReplyDelete
  16. Kat mana boleh tengok bahan2 yg terdapat dlm krim produk mary kay ye? Ingt nak try jgk. Tp mcm ade ragu2 sikit. Boleh bagi link tak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mary kay takde krim krim mcm produk local..boleh refer dan jumpa bauaty consultant mary kay unutk tau dengan lbh details dan mencubanya

      Delete
  17. mary kay ni ada produk tiruan x? sy pon baru start pakai set timewise. bimbang kalau brg x original.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin ada.sebab tu perlu hubungi perunding kecantikan MAry Kay yang sah

      Delete
  18. Nak tanya marry kay ada prodak tiruwan tak ..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. produk tiruan mungkin ada .sb tu perlu hubungi perunding kecantikan Mary Kay yang sah

      Delete
  19. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  21. Sya nak kulit glowing tpi sya tak tahu la nak pakai produk yg selamat, tolong syg bole tk?

    ReplyDelete

Komen