PLEASE LIKE ME PAGE ON FACEBOOK

Setahun Saya Bersama Mary Kay.

Penghargaan Dari Mary Kay

Syukur Alhamdulilah kira kira suda setahun saya bergelar Mary Kay Beauty Consultant dan 2 tahun menjadi pengguna setia produk Mary Kay. Sepanjang setahun saya bergelar Beauty Consultant Mary Kay pelbagai perngalaman telah saya rasai. Di sini, saya berjumpa dengan kakak-kakak dan adik-adik yang sentiasa memberi sokongan dan dorongan yang positif. So,eyerytime saya bersama mereka saya merasakan enjoy dan melupakan segala penat dan stress yang saya alami.

Semenjak bersama Mary Kay saya merasai sebuah culture dan budaya yang tidak pernah saya temui di mana mana sebelum ini. Hanya ketika saya bersama rakan rakan Mary Kay saya. Culture dan budaya yang telah diterapkan oleh Mary Kay membuatkan Mary Kay begitu istimewa di hati saya. Mungkin juga jika yang bekerja culture dan sisterhood sebegini pasti sukar untuk anda temui di tempat kerja anda.




Selain sisterhood, apa yg saya dapati dan belajar di Mary Kay ini, ialah Recognition dan nilai "Make Others Feel Important". Di mana-manapun, tidak kira kita bekerja makan gaji or bekerja sendiri sekalipun, tidak selalu kita nak dpt merasa perasaan dihargai. Memang naluri kita sbg manusia,lebih lagi sebagai wanita kita sesekali mahu rasa diri dihargai oleh org lain, or at least semua dari kita ingin dilayani dgn baik, kan? Saya dapatinya dan lebih lebih lagi di Mary Kay,penghargaan sentiasa diberikan walaupaun atas pencapaian yg kita rasakan kecil. Secara tidak langsung, dengan achievement kecil seperti ini telah melonjakkan keyakinan saya dan merasakan sy begitu penting buat org lain. Dan ia juga menjadi motivasi utk kita sentiasa buat yang terbaik dalam apa jua yg saya lakukan.Anyway, there are lots of things that i still have to learn. Keep on learning and practise will makes perfect.






Selain dari tu  di Mary Kay, kami juga sentiasa berpegang kepada prinsip Golder Rules yang telah ditetapkan oleh Mary Kay sejak 50 tahun yang lalu.Kami sebagai perunding bebas kecantikan Mary kay  sentiasa diperingatkan tentang nilai nilai yang kami perlu jaga agar nilai profesioanalisme yang telah diterapkan oleh pihak syarikat terus kami pelihara sbg satu budaya dalam kerjaya kami. Walaupun sebelum ini saya pernah menjalankan perniagaan sendiri,melihat dan berhubung dengan pelbagai pihak untuk urusan kerja, saya dapati perkara perkara seperti ini tidak pernah diserapkn di mana mana perniagaan.Tetapi, dalam Mary Kay kami sentiasa berusaha menjaga hubungan sesama kami.Walaupun dari perkara perkara yang kelihatanya kecil tapi sebenarnya mampu menganggu-guggat sesuatu hubungan. Konsep ini begitu menawan hati saya.Mana kan tidak, manusia mungkin akan jadi 'buta mata' bila dikaburi oleh wang semata-mata. Mungkin juga hingga sanggup mengambil customer orang atau menawarkan sesuatu yang tidak sepatutnya hanya kerana mengejar keuntungan.Tetapi, dgn nilai 'Golden Rules' ini, kami percaya setiap drpd kami menjaga perasaan dan mengormati perunding kecantikan yang lain sbg sebuah keluarga dalam Mary Kay.





Dalam Islam kita ada konsep ikhlas kan?Dalam Mary Kay juga ade satu nilai  yang saya rasakan sama seperti konsep ikhlas; iaitu 'Go Give' bermaksud kita memberi sesuatu tanpa mengharapkan balasan. Anda tentu pernah lihat saya mengiklankan kelas kelas penjagaan kulit yang diadakan secara PERCUMA,tanpa mengenakan bayaran. Memang ramai yang ragu ragu kerana mereka tidak ada yg percuma lagi di zaman ini.Ya ,memang kelas kami percuma kerana kami memberi ilmu dan pengetahun kepada semua wanita di luar sana.Kami percaya kepada pemberian dan perkongsian ilmu  kepada semua wanita secara ikhlas akan memberi kebaikan kepada semua. Dalam budaya Mary Kay juga setiap perunding yang berjaya mencapai sesuatu cabaran yang di adakan oleh pihak akan sentiasa berkongsi ilmu,tips dan kemahiran mereka di acara acara besar yang di anjurkan oleh syarikat. Seronok bukan?Kita sentiasa boleh belajar dan sentiasa berkongsi ilmu dgn orang orang yang berjaya dan hebat yg lain. Sehinggakan, di seminar tahunan Mary Kay  yang diadakan setiap tahun terdapat suatu pengiktirafan yg diberikan kepada perunding yg layak menyandang gelaran dan pengiktirafan ' MISS GO GIVE'.Saya juga mengimpikan untuk mendapat gelaran itu suatu hari nanti.Doakan ya !






Di Mary Kay juga ade satu nilai yg melatakkan God first ,Family Second dan Carieer Third. Dalam meniti kehidupan ini kita sentiasa belajar untuk menyeimbangkan antara keperluan- keperluan yang menjadi tuntutan hidup.Di sini lah saya belajar utk sentiasa menyeimbangkan antara 3 tuntutan utama tersebut. Dalam perniagaan ketika percaya kepada konsep rezki itu daripada Allah.Bagi setiap orang yang menjalankan pernigaan mereka tidak mempunyai gaji tetap seprtimana mereka yang bekerja makan gaji. Jika kita melihat ianya sebagai salah satu aspek yang telah ditekankan dalam Mary Kay,kita menjalankan perniagaan ini kita meletakkn Allah di tempat teratas. Selain itu berniaga juga hendaklah dengan jujur seprtimana kita mengethui bahwa Allah itu sentiasa melihat apa jua yg kita lakukan.Juga sebagai org yang berniaga harus sekali mengingatkan diri kita bahawa tujuan  perniagaan ini agar menjadi salah satu usaha kita utk kemajuan ekonomi umat islam itu sendiri.Kerana dengan perniagaan ni juga secara tak langsung kita membangunkan ekonomi kita sebagai muslim amnya kerana pernigaan yg kita jalankan adalah milik kita sendiri.Kita tidak boleh menafikan bahawa mereka yang berpegang teguh dgn agama akan berjaya tidak kira apa jua yang mereka lakukan.Mary Kay Ash juga berkata keluarga harus berada di tempat kedua selepas tuhan.Keluarga yang bahagia dapat mendorong kearah kejayaan dalam kerjaya.Keluarga menjadi keutamaan kedua kerana tanpa keluarga yang bahagia,wang tidak memberi nilai apa apa.Mary Kay Ash juga berkata bahawa jika anda berjaya dalam kerjaya sekalipun tetapi keluarga anda menjadi pecah belah dlm usaha anda mengejar kejayaan dlm kerjaya tersebut,anda sebenarnya telah pun gagal.

Next step saya ialah untuk melayakkan diri ke arah menjadi menjadi salah seorang Sales Director, dengan cara Memperkayakan Kehidupan lebih ramai Wanita. Dengan itu, saya akan dapat meraih kepuasan melihat wanita yg saya bimbing mencapai apa yg mereka impikan.Itulah impian saya.

Semua Sales Director yg saya kenali dlm area saya sgt baik, sgt talented dan byk membantu hingga saya berada di tahap ini sekarang. Saya juga ingin menjadi seperti mereka suatu hari nanti, insya Allah..

Saya masih mencari seberapa ramai wanita yg ingin dibimbing, dan yg inginkan perubahan dlm hidup mereka, tidak kira dr segi self improvement, mencari pendapatan utk membantu keluarga dan mencari sesuatu yg memberi makna dlm kehidupan mereka.


Saya bersedia dan committed dgn anda. Jika saya boleh, mengapa tidak anda ;)






FATIN HANANI SULAIMAN
Profesional Independent Beauty Consultant Mary Kay
Call/SMS/WhatsApp
012-755 6577

E-mail : fhanani2407@gmail.com






No comments:

Post a Comment

Komen